Vykort! Chiang Mai, Thailand

En skumpig tågresa som tog 16 h ist för 14 och toaletten bara är ett hål
i marken. Då vill man inte ha ont i magen, men man får också skylla sig
själv efter att ha ätit alldeles för mkt mjölk! Chiang Mai i förberedelse
för ljusfestivalen (som vi precis missade) men massor av fina lampor
och folk överallt. Väldigt mysig stad med mkt att göra, större än jag
hade väntat mig. Gav oss ganska direkt ut på en 2 dagars trekking där
vi mest gick och stannade till i byar. Övernattade i en by där kvinnorna
hade ringar runt halsen, knäna och handlederna. Tydligen från början
i skydd mot tigrarnas anfall men nu bara en tradition. Mat och musik
(mysiga barn som kröp upp i ens knä, och en gubbe som psykade sönder
en med sin spelpipa) runt en stor eld efter solen gått ner för att sedan
krypa ned i ett bambuhus. Dagen efter hann vi med både det ena och
det andra som att rida elefant, åka bambuflotte, forsränning och bada
i ett vattenfall (där man blev biten av nån fisk). När vi kom hem från
trekkingen var det dags att möta upp våran numera 3:e reskompis, Råttan!
Den kvällen trodde jag jag gått in i en trottoarkant, men nej det var en
riktig skit stor råtta som sprang rätt in i mina fötter! Annars så hanns
det också med fotmassage (där kvinnan röt åt mig att slappna av, men det
gjorde så jävla ont så desto ondare desto mer spände jag mig och desto
mer tog hon i, dagen efter hade jag blåmärken!)

Dagen efter var det 3 nervösa på väg till X-center för att hoppa bungy jump.
Kan varit det härligaste nånsin. Bara 50 m tänkte man innan, kändes mer
när man väl stod där uppe jag kan tala om. Men detta gav MERSMAK kan
jag tala om. Skulle vilja känna den magkänslan varje dag! Sen gav vi oss
också på xorb ball, som är en stor plastboll men är fastsatt i och rullar.
Gjorde typ skit ont, plus att jag knäpptes loss under tiden. När man väl
nått vattnet skulle man ta sig in själv, typ springa som en hamster i ett ljul.
Lättare sagt än gjort, jag och erik hamnade längre och längre ut och
ramlade och krockade med varandra ist. Svin jobbigt! Men plötsligt självklart
pluppade jag ut med huvudet före ner i den äckliga dammen utan jag visste
ordet av själv. Thailändarna fick sig ett gott skratt. haha.

Förutom att sitta o käka på ett mysigt ställe längs vägen var vi också
på nattbazaren och kikade. Hann även med att hyra moppe en hel dag.
Den här gången varsin, var dösvett hela tiden för jag spände mig så dant
för det var så jävla mkt trafik!!! Men det gick bara bra till slut. Åkte upp
i bergen och kollade utsikten över Chiang Mai, vattenfall, grotta (som visade
sig vara några munkars toalett  som bodde i tält där), smet in på ett tempel
där det var styrigt och jag hamnade mitt i en bönegrej där man sitter på knä
och bugar, där träffade jag andra munken som hatade mig. Röt åt mig "lady
go away" sen blev jag utslängde därifrån. Förstår inte vad jag gör för fel,
hann iar råffa åt mig ett armband, tiden får väl utvisa om det bringar tur eller
om jag rent av har en förbanndelse över mig! Mkt nice dag med kringelikrokar
uppför berget. Nästa dag var det iväg till busstationen igen för att ta sig vidare
mot gränsen till Laos...
























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback