Vykort! Luang Namtha, Laos

Efter att ha åkt buss genom de stora fälten verkligen längst ut på den
thailändska landsbygden fick jag känna på SVETT som aldrig förr. Då
jag direkt kände att nått var fel då de andra fick tillbaks sina pass i
gränskontrollen men inte jag och mer och mer folk kallades in så rann
svetten kan jag lova. Visade sig att jag fått fel 2 veckor ist för 1 månad
och hade alltså 2 veckor overstay, vilket betydde böter på 2000 sek.
Sådär lagom kul, bara att punga upp! Som tur var kunde den här killen
ringa några samtal och fixa detta, jag som trodde den thailändska
polisen var svin korrupt, lucky me lucky me! Dock vägrade han ta i hand
med mig utan han tackade Erik för att situationen rett ut sig.

Efter att ha fått reda på att Gibbon Experience var fullbokat i hela 8
dagar bestämde vi oss för att dra en repa norr ut till Luang Namtha.
Som man kan kalla ödemark eller nått. Där drog vi på en sk "festival"
som visade sig vara mest mat, högljud laos livemusik och leksaker,
där man kunde kasta pil, skjuta luftgevär o liknande. Detta var årets
höjdpunkt här tydligen. Sjukt varm dag, jag var sjukt ängslig rastlös och
det bara kröp under skinnet, som är min värsta känsla i livet!

Nästa dag var det ändligen dags för lite aktivitet, hoppade upp på en
mountainbike tillsammans med en guide, Erik, Råttan och en biffig
brandman från Barcelona (jobbade enbart 8 dagar i månaden o hade
betalt för resten, så då reste han. Skapligt berest kille med sjukt
soft jobb) och trampade ut i vildaste landsbygden, sjukt stenig väg
morfar skulle gråta floder om han såg den vägen. Men besökte en
vietnamesisk by och en kinesisk by, folk som flytt efter kriget och
nu bildat ett slags eget folkslag. Berättade massa roliga saker som
tex att det i  varje by fanns speciella små hus (funhouse)
som pojk- och flickvännen fick gå till om de skulle ha de lite "rajtantajtan"
haha. Sen dök vi ner kajaker och paddlade på floden, kul men ganska
jobbigt. Var nog inte den bästa att ha i sitt team i slutet av dagen, puh!
Ganska strömt emellanåt och riktigt härligt väder. Stannade och käkade
grillad fisk och sticky rice, direkt med händerna på bananlöv. Gött att
få skita i bordsskick och bara groza! Innan vi skulle åka tuk tuk tillbaks
såg vi en död hundvalp ligga vid vägen, ingen rolig syn. På tal om
hundar så fick vi se årets hundslagsmål en kväll, hur många hundar som
helst och inte någon lek där inte.














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback