Vykort! HCMC, Vietnam

Att hamna bakom en vietnames på en moppe som aldrig stannar för
rött mitt i rusningstrafiken fick inleda besöket i Vietnams största stad.
Vild trafik och folk överallt. Bestämt oss för att bo billigt, och denna
gång fick vi verkligen vad vi betalade för. Skabbigaste hittills i livet
(möttes av ett gäng hundar redo för attack, fick kliva igenom ett gäng
pisspölar, ej fungerande fläkt och det stank av unket i hela huset o då
bodde vi hemma hos några, fan för att bo så.) men vi överlevde även om
de var knappt. Hamnade mitt i en stor matfestival och i samma park
var det även konsert, cirkus och någon slags mässa stört mkt Hallå!

Nästa dag så pusslade vi ihop bussar (gick galant förutom att vi hoppa
på fel buss på vägen tillbaks och fick gå en bra bit i stekande sol,
hungriga och humöret tröt kan jag lova) till ChuChi tunnlarna. Sjukt intressant
och man kan inte förstå hur folk bodde under marken under så lång tid
och att det krigades ovanför. Ett samhälle i 3 etapper med olika rum precis
som i ett stort hus. Massa finesser för köksröken, vatten och andingshål.
Sjukt små ingångar som var täckta med löv så visste man inte om dem
så var de omöjliga att upptäcka. Kul att ha sett och väldigt smart gjort
av vietnamserna. Fick lite mer kött på benen genom ett besök till krigs
museet (där vi  råkade stöta på Martin Timell av alla människor). 100-tals
bilder från kriget och vad det har orsakat nu i efterhand (fort barn som föds
med missbildningar sen alla kemikalieutsläpp, sjuka bilder och foster i glas
burkar) Sjuka sk "tigerburar" (gjorda av taggtråd, sjukt små, men gjorda
för 5 pers) Kunda även kolla in i fängelsehålorna, bara det att jag inte var
beredd på att de skulle va en docka där inne när jag kika in i den lilla öppningen,
och blev så jävla rädd, vilket resulterade i att jag blev totalt utfnissad
av alla (asiater är fnissarnas och kikarnas folk) Hade några skitdagar i
den här staden med värmeutslag och bara allmänt ängslig och trött.
Så när jag efter denna dagen var helt slut och verkligen längtade efter
en dusch o bara krypa ned så går dusch jäveln sönder mitt i allt och
alla sprang runt och försökte stänga av vattnet, som sprutade över allt
och där nånstans emellan stod jag kall och blöt och ännu mera ängslig!

Annars testade vi ny street mat och sipprade på ice coffe i något hörn
på nån ranglig plaststol. Innan vi drog vidare från staden så hann vi
även med ett besök på Dam Sen Park, nöjes/vatten-park. Började med
att testa på flumriden, halvägs upp så tänkte man "vad i helvete gör vi?"
Kändes sjukt osäkert och när vi dunsa i vattnet skallade jag Eriks rygg,
där han råkade ha sina solglasögon och det slutade med en fläskläpp.
Hanns också med Radiobilar ihop med personalen och bergodalbana
med lopar skrikandes för man verkligen INTE satt fast på riktigt,
enbart ett bälte som man spände runt bygeln för att hålla den nere.
I vattenparken var det busslass med skolklasser och ungar överallt,
testade det mesta men var inte där så länge då vi senare hade en
buss vi skulle hoppa på till Mekong deltat och Can Tho..



















Kommentarer
Postat av: Syran Emma

Tar äventyret aldrig slut!!!!!!!!!!!! hihihih skoja bara!!!!!!!!!!!<33333333333333333333 Alla vuxna här hemma har varit så oroliga för dig för att du är i Cambodja!!!!!!! För det har varit KRIG DÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!! hihihihihihi ha så kul nu ovh passa på att leva livet nu innan skolan och allt sånt ha det bara<33333333333



Puss o kram på er!!<33333333333

Från: Knabbi

2011-01-13 @ 19:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback