Vykort! Hoi An, Vietnam

Efter en natt på hard sleep slirade vi in i Danang vid sådär 04 tiden,
vidare med varsin moppetaxi på väg mot Hoi An i soluppgången.
Blev avsläppta vid ett hotell som vi aldrig ens skulle kikat på för de
tillhör inte vår budget men det var våran budget (bestämt
oss för att lyxa till det lite under juldagarna) och det fanns en stor
frukostbuffe (personalen hatade oss för vi åt så mkt, frågade varje
dag när vi skulle checka ut haha men sjukt gott och det kändes som
vi inte fått mat på 100 år eller nått) wifi och cykel ingick. Varje dag tog
vi cyklarna till stranden som låg ca 5 km bort, mysig väg att cykla och
efter man ignorerat strandvakten så har man en 3 mil lång strand att
välja och vraka var man vill slå sig ner, alltså strand för sig själv
som var grymt skönt. Kan beskriva de som Stora vågor, färsk frukt, nappa/
läsa bok omvartannat och för lite solkräm (AJ).

Så vi spenderade dagarna med att njuta mest kan man säga.
Hur mysig stad som helst en blandning mellan Visby/Venedig (som jag tänker)
med gamla hus, små gränder, lyktor i träden, takterass restauranger,
mysiga cafer, små kanaler med broar, ljus båtar i floden, ingen trafik
tillåten vid floden och bara en riktigt mysig stämning. Avin bra shopping
här också kan skräddarsy skor precis som du vill ha dem (önskar man
hade mer plats i väskan, eller kanske inte för beslutsångestens skull)
Så vi fin cyklade mest runt, åt god mat, hemma gjord glass (cravings)
och ett antal stopp på bageriet (godaste choklad moussen i livet)
Om man brukar säga balsam för själen så var detta en dunder inpackning
kan jag lova. Kändes som semester från semstern, var tydligen behövlig!

Så inföll sig juh julen mitt i allt detta och vi kunde inte ha varit på
ett bättre ställe än Hoi An, lätt bästa stället hittils på hela resan
(kommer lätt åka tillbaks hit). Ingen vidare julkänsla faktiskt, men
blev glatt överraskad av en julpåse (Eriks familjs tradition) nere vid
fötterna på julaftons morgon, fylld med massa guttigt. Spenderade
dagen med att kolla på tomten är far till alla barnen, rapa saltvatten
efter ha blivit runtkastad i vågor, en allt för bränd stjärt och bara
njuta av staden. Julkänslan infann sig iaf lite då vi fick en liten jullvideo
från Kongskulla och en grupp skype med familjen hemma (live julsång
av Emma) Vilket förgyllde våran julafton. Juldagen=leva budgetbudget igen
hade bokat sleeping bus först på kvällen så hade några timmar att döda
på dan, och då kom jag på idén att jag skulle klippa mig för att fördriva
tiden. Inget tidsfördriv direkt då killen tog tag i håret och kapade 10 cm !!!
rakt av (hej du roliga, håret som precis blivit någorlunda långt), fast jag
beskrivit 1 cm innan och blev inget tidsfördriv han gjorde de på ca 1 min.
Sämsta impuls beslutet nånsin, hade sen en
jagharklipptmigochserutsomskitsåjagvilltjutadag. Innan vi hoppade på
sleeping bussen till HCMC stod vi och väntade på våran pickup till bussen
då kommer en på moppe "fallow me" så våran pickup var alltså att
vi själva fick gå till bussen, haha. Spenderade buss resan lyssnande till
en spanska kurs, gav upp efter en timme. Följ med till Ho Chi Min City!
























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback